Vážení zákazníci naša predajňa bude dňa 14.7.2025 (pondelok) zatvorená. Všetky dotazy, objednávky, informácie budeme riešiť od 15.7.2025. Ďakujeme.

Ako prebieha oprava?

Repas teda generálna oprava turbodúchadla znamená, že všetky súčasti, ktoré podliehajú opotrebeniu sú nahradené novými pôvodných rozmerov, vlastností a kvality. Následne je prevedené potrebné vyváženie a nastavenie.

Táto oprava začína kompletnou  demontážou dúchadla a vyhodnotením škôd. Obvykle je turbínová skriňa znovu použiteľná. Je precízne opieskovaná a podrobená dôkladnej kontrole z hľadiska prípadných prasklín a podobne. V prípade, že nie je poškodená , následuje dočistenie závitu, výmena/doplnenie svorníka a ošetrenie špeciálnym trasnparentým lakom na liatinu, poprípadne konzervačným olejom. V prípade, že je turbínová časť poškodená je dúchadlo vo väčšine  prípadou vyhodnotené ako nerepasovateľné, pretože takáto oprava obvykle nie je cenovo rentabilná, ale sú prípady, kedy je takého riešenie jediné možné. 

Kompresorová skriňa s ňou nebýva problém a dá sa pri väčšine turieb nahradiť novým kusom, prípadne iným zdravým kusom. Použitá dúchadlová skriňa je opieskovaná a následne nalakovaná vysokoteplotným lakom na zliatiny hliníka, aby nedochádzalo  k následnej oxidácii. Poškodená skriňa v zmysle  škrabancov a rýh po deštrukcii kompresorového/dúchadlového kola je obvykle znovu použitá pre dúchadlá  na ktorých je prevedená výkonnostná úprava (inštalácia väčšieho dm. kola), pretože poškodený materiál je odfrézovaný.

Ložiskový uzol dúchadla je často nahradený novým, kompletne zloženým a vyváženým kusom priamo od výrobcu. V takomto prípade je u nás takýto uzol len kontrolne prevážený, aby bolo vylúčené prípadne poškodenie pri preprave a podobne. Vybrané kusy použitých ložiskových skríň, ktoré nie sú poškodené , príliš skorodované atď. sú opieskované , vyčistené v ultrazvuku a pokiaľ nevykazujú známky opotrebenia  najmä v oblasti piestneho krúžku na strane turbínovej komory, teda táto časť (jediná, ktorá môže byť opotrebená a to vplyvom zvýšenej aj axiálnej, tak aj  radiálne vôle) pôvodné rozmery a podarí sa ultrazvukom vyčistiť všetky olejové usadeniny a karbón, tak je osadená novými ložiskami, dúchadlovým kolom, turbínovým kolom s hriadeľom a krycou doskou. Takto zostavený kompletný stred dúchadla je následne vyvážený a testovaný na únik oleja na strane kompresoru aj na strane dúchadla. V prípade, že uzol vyhovuje vo všetkých bodoch, môže byť použitá ako plnohodnotná náhrada nového kusu.

Pneumatický pohon (actuátor) dúchadla je vo väčšine prípadov nahradený novým kusom a naozaj len ventily vo veľmi dobrom stave sú znovu použité a to po prísnej kontrole kvality. Po opieskovaní a nalakovaní je pri každom takomto ventile meraná únava jeho pružinového ústrojenstva meraním podtlaku/tlaku v pomere ku zdvihu tiahla. Tento proces je kľučový, pretože pokiaľ by neboli splnené potrebné kritéria, tak by dúchadlo nebolo možné správne nastaviť . Nastavovacia stolica totiž znova premeriava dráhu tiahla regulácie vzhľadom k podtlaku/tlaku a to v súčinnosti s meraním protitlaku dúchadla, ktoré je "zatvorené " do výkonu.

Elektrický pohon dúchadla je kompletne rozobratý a v prípade, keď nie je poškodená riadiaca elektronika pohonu, je možné ju repasovať. Tu je osadený nový motor, šnekové ústrojenstvo a mazivo.

Disk regulačných lopatiek je väčšinou menený za nový. Len starostlivo vybrané kusy je možné za určitých okolností použiť znovu. 

Vyváženie dúchadla je jeden z najdôležitejších krokov, ktoré ma bezprostredný vplyv na jeho životnosť a opotrebovanie jeho ložisiek behom prevádzky. Ložiskové stredy vyvažujeme podľa typu buď vysokootáčkové  v rozsahu 120.000-200.000 ot./min. pre osobné automobily a nebo nízkootáčkově v rozsahu do 30.000 ot./min. pre väčšie dodávkové dúchadlá, traktory a nákladné vozidlá. Obvykle všetky dúchadla vyvažujeme o 20-40.000 ot./min. nad limit predpísaný výrobcom a vždy sa snažíme koeficient vibrácii znížiť takmer k nule, teda na výrazne nižšiu hodnotu ako toleruje výrobca. Všetky vyváženia vykonávame na vyvažovacej stolici, ktorá je každoročne revidována a preskúšaná výrobcom.

Nastavenie dúchadla je ďalší dôležitý krok, pretože má zásadný vplyv na správnu  funkciu celého dúchadla a čiastočne aj  na jeho životnosť. V prípade, že sa jedná o dúchadlo s premennou geometriou lopatiek, tak je na nastavovacej stolici nastavený maximálny protitlak dúchadla v pozícii plného výkonu, zdvih regulačneho tiahla, podtlak pre dosiahnutie pozície plného výkonu a samozrejme predpätie pružiny pohonu. Teda bod, kedy začíná tiahlo pohonu reagovať na podtlak. Pokiaľ je dúchadlo vybavené elektrickým pohonom, tak je podľa typu dúchadla nastavovaní len maximálny protitlak. Zdvih, horná medza a spodná  medza sú len testované. Ak sa jedná o typ turbodúchadla s obtokovou reguláciou, tak je použité iné zariadenie, ktoré meria len reakciu na tlak privadzaní do pohona. To je predpätie pružín a samozrejme dráhu klapky v závislosti na tlaku. Všetky parametry sú veľmi špecifické pre každý typ dúchadla a preto udržujeme obidve naše nastavovacie stolice stále online v kontakte so serverom výrobcu, aby sme mali  neustále aktuálnu databázu turbodúchadiel.

Hlavná je samozrejme taktiež kvalita používaných náhradných dielov a to jednak z hľadiska používaného materiálu k ich výrobe, taktiež  z hľadiska spracovania. Pri hriadeľoch a kolách samozrejme taktiež z hľadiska statického vyváženia a aerodynamiky. Aerodynamika je úplne zásadná pre tichý chod dúchadla a statické vyváženie je úplne zásadné pre následné dynamické vyváženie celého rotora dúchadla. Pokiaľ je ložiskový uzol zložený z kvalitných súčiastok, tak obvykle nie je potrebná príliš veľká korekcia k dosiahnutiu požadovaného výsledku.

Toto je len krátky súhrn základných krokov a je tak jasné, že repasovanie turbodúchadiel nie je v žiadnom prípade jednoduchá záležitosť  ako sa mnohí domnievajú. Starostlivo tak zvážte, komu svoje dúchadlo zveríte do opravy. Je potrebné mať na pamäti, že v Slovenskej republike je len málo firiem, ktoré sami zastrešujú celý proces opravy a sú na to vôbec vybavené, aby opravu previedli správne a tak vytvorili plnohodnotný náhradný diel pre vaše vozidlo. Rozhodne doporučujeme vyhnúť sa najrôznejším priekupníkom a dať prednosť firme s vlastnou praxou a ideálne aj s diagnostickým zázemím pre prípadné budúce problémy. Veľmi často sa stretávame s tzv. zbytočnými repasmi, kedy dúchadlo síce vykazuje isté známky opotrebovania, ale na základe zle diagnostikovaného problému je turbo menené zbytočne, čo samozrejme problém nevyrieši a následne je potrebné prevziať zodpovednosť za servis, ktorý problém zlou diagnostikou spôsobil a zabezpečiť správnu funkciu vozidla ako celku. Žiaľ takýchto prípadov je možno 50%, pretože v dnešnej dobe veľa servisov sú len "meniči" náhradných dielov a diagnostické práce s istým určením poruchy buď nie sú schopní  vôbec, poprípadne len vo veľmi malej miere. Je veľmi dôležité rozlišovať slova ako "diagnostik" a "mechanik", pretože to nie je rovnaké a mechanik sa nestáva diagnostikom tým, že vlastní PC s diagnostickým káblom. Diagnostika je samostatný obor, ktorý je úzko spojený so znalosťami z oboru elektrotechniky, práce s osciloskopom, generátor atď. Mechanik obvykle dokáže vyčistiť pamäť porúch a tým zvyčajne vyčerpá všetky diagnostické kapacity. Bohužel porucha "plniaci tlak nedosiahnutý " nie vždy signalizuje chybné dúchadlo. Dokonca väčšinou ani nie je v silách jedného jedinca obsiahnúť kompletné portfólio značiek na našom trhu, jednak z hľadiska hardwarového vybavenia, tak z hľadiska znalostí a je potrebné sa zamerať na určitú značku.

Pred výmenou dúchadla tak venujte zvýšenú pozornosť faktu či to je potrebné. 

 

Jaroslav Janoušek v.r.